Kişinin yasevimliığı sosyete içinde kıymeti olan , kapasite, hâl ve gayrı davranış biçimlerini geliştirdiği süreçlerin tümüdür.
Terbiye, önceden saptanmış esaslara için insanoğluın davranışlarında belli gelişmeler esenlamaya yarayan planlı etkisinde bırakır sürecidir.
Terbiye; ferdin davranışlarındaki evetşantısı kanalıyla kasıtlı olarak ve isteyerek bileğsorunme meydana getirme sürecidir.
Görüldüğü kabil eğitimin bir çok teşhismı gestaltlabilmektedir. Ancak, hasetmüzde çoğunlukla yeğleme edilen teşhism:
“Ferdin davranışında, kendi evetşantısı kanalıyla ve kasıtlı olarak mergup yönde( eğitimin ammaçlarına mütenasip ) bileğsorunme meydana getirme sürecidir.” Şeklindedir.
Bu tanıma için;
· Terbiye bir süreçtir.
· Terbiye sürecinde, ferdin davranışlarının mergup yönde bileğsoruntirilmesi ammaçlanmaktadır.
· Davranışlarındaki bileğsorunme kasıtlı olarak gerçekleştirilmektedir.
· Terbiye sürecinde ferdin kendi evetşantıları esastır.
EĞİTİMİN SÜRECİ
Eğitimin üç zemin öğesi vardır.
1. Ammaç
2. Öğretme ve öğrenme etkinlikleri
3. Bileğerlendirmeler
Terbiye ammaçla başlar, öğretme-öğrenme etkinlikleriyle devam fiyat ve yorum ile son bulur. Sürecin bu mantığı tamam kültürler sinein özdeşdır. Ammaçların içeriği ve öğrenme sinein kullanılan öğretme şekilleri kültürden kültüre için bileğsorunebilir, fakat sürecin doğbirliı bileğsorunmez.
Terbiye kapsamı ve teşhismlanması açısından çok geniş bir kavramdır. Tarih boyunca biraşkın filozof ve terbiyeci, eğitimin ne olduğuna dayalı farklı farklı teşhismlamalarda bulunmuştur. Hasetmüzde ise eğitimin kabul edilen ölçün teşhismı şudur: Terbiye, ferdin davranışlarında kendi evetşantıları kanalıyla kasıtlı olarak istendik davranış bileğsorunikliği meydana getirme sürecidir. Bu teşhismlama ekseninde eğitimin umumi hatları çizilebilir. Bu teşhismlamanın içinde eğitime dayalı bazı önemli kavramlar vardır. Özellikle “kendi evetşantıları kanalıyla”, “kasıtlı olarak”, “istendik davranış bileğsorunikliği” ve “süreç” kabil kelimeler eğitimin ana taşlarıdır.
Terbiye, ölümlü sinein hayat boyu devam eden bir süreçtir ve davranışlarda tadil meydana getirir. Bu davranış değişiklikleri ise ferdin kendi tecrübelerine dayanır. Davranış değişiklikleri istendik şu demek oluyor ki beklentilere ve hedeflere mütenasip olabileceği kabil istenmedik yönde bile gelişebilir. Terbiye sürecinin sorunletilmesi ise kasıtlı şu demek oluyor ki programlı ve programlı olabileceği kabil gelişigüzel bile kabil. Kasıtlı olarak yapılan eğitime formal yetişek, gelişigüzel yapılan eğitime ise informal yetişek denir. Henüz açıklayıcı bir örnek verirsek okul, dershane, yetişek merkezleri kabil mekânlarda maruz yetişek formal; ferdin kendi çevresinden edinmiş olduğu ve planlı programlı sıfır yetişek ise informal eğitidir. şu demek oluyor ki yetişek yalnızca okullardaki öğrenmelerle sınırlı bileğildir.
Terbiye Türleri
Terbiye türlerine için sınıflandırıldığında formal ve informal yetişek çıkmak üzere dü tür ortaya çıkar. Formal yetişek okullarda evet da kurumlarda belli bir tasavvur ve yetişek çerçevesinde gerçekleştirilir ve bu yetişek tipinin belli bir amacı vardır. Bu düzende yetişek süreci idari bir ekip ve eğitmenler tarafından planlanır. İnformal yetişek ise kendi kendine gelişen ölçüsüz ve programsız yapılan eğitimdir ki birey bu eğitimi sosyal çevresinden gizil olarak edilir.
Terbiye Sistemi
Terbiye, bir sistem olarak ele kırmızıındığında ise yetişek sisteminin üç zemin ögesi bulunmaktadır: Bunlar kaynaklar, süreçler ve çıktılardır. Asıl; eğitimin beslendiği öğretmen, öğrenci, bina, tesisat, maliyet, personel kabil fiziksel unsurlardır. Müddetç; okul içinde gerçekleştirilen dersler, öğrenme evetşantıları ve ibret aktiviteleridir. Çıktılar ise bireyde uzmanlık, yeterlilik, izin, sınav hatimeları kabil mergup davranış bileğsoruniklikleridir.